Było to spotkanie ważne - bo nie tylko formalne, ale także symboliczne. Rok 2025 to przecież Międzynarodowy Rok Spółdzielczości, ogłoszony przez ONZ pod hasłem „Spółdzielnie budują lepszy świat”. W tym roku KPH „Społem” obchodzi również swoje 15-lecie, to 15 lat wspólnej pracy nad ofertą produktową marki własnej „Społem”, nad zjednoczeniem potencjału zakupowego spółdzielni, dystrybucją i promocją produktów „Społem”, które dziś są dostępne w blisko 1700 sklepach należących do 191spółdzielni spożywców i gminnych spółdzielni „S.Ch.”

To czas wyzwań, ale i dowodów na to, że współpraca się opłaca, jeśli stoi za nią - jak to podkreślali w wywiadach Prezesi wyróżnionych spółdzielni - wewnętrzna strategia skierowana na produkty marki Społem, zaufanie, działanie i konsekwencja.

Liderzy Społem - ranking najlepszych 2024 roku

W tym roku po raz kolejny uhonorowano spółdzielnie, które osiągnęły najlepsze wyniki w sprzedaży produktów marki „Społem”. Wręczono pamiątkowe dyplomy w trzech kategoriach:

 

Najwyższy obrót całkowity spółdzielni:

1. „Społem” PSS w Olsztynie

2. „Społem” PSS w Kielcach

3. „Społem” LSS w Lublinie

4. „Społem” PSS „Robotnik” w Zamościu,

5 „Społem” PSS w Szczecinie.

 

Najwyższy obrót na 1 sklep w miesiącu:

1. „Społem” PSS w Bytomiu

2. „Społem” SDH „Central” w Łodzi

3. „Społem” LSS w Lublinie

4. „Społem” PSS w Kielcach

5. „Społem” PSS w Wyszkowie.

 

Najwyższy obrót na 1 m2 w miesiącu:

1 „Społem” PSS w Węgrowie

2 „Społem” PSS w Łęczycy

3 „Społem” PSS w Dobrym Mieście

4. „Społem” PSS w Wyszkowie

5. „Społem” LSS w Lublinie.

 

Te wyniki pokazują, że nawet mniejsze spółdzielnie mając dobrą strategię i zaangażowany zespół, mogą być liderami. To też ważna inspiracja dla wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w rozwoju marki własnej „Społem”.

 

Umowa Wspólników - krok w stronę zwiększenia zaangażowania i współpracy

 

W grudniu 2024 roku wszyscy właściciele KPH podpisali Umowę Wspólników, która na nowo definiuje wspólną odpowiedzialność za rozwój oferty marki własnej Społem. To nie tylko dokument formalny - to porozumienie spółdzielni i kontrakt z przyszłością, dzięki któremu ponad 30 producentów realizuje produkcję pod marką „Społem”, a ponad 40 hurtowni dostarcza produkty do sklepów w całym kraju. KPH „Społem” koordynuje cały proces, oferuje wsparcie marketingowe, akcje promocyjne i szkolenia z zarządzania asortymentem i marką własną. Na podstawie tej umowy rozpoczął się właśnie proces zawierania indywidualnych umów z właścicielami spółki, czyli z każdą spółdzielnią, która jest udziałowcem w KPH. Umowa wprowadza obowiązek świadczenia dodatkowych usług marketingowych - to m.in. promocje lokalne, obecność i widoczność produktów marki „Społem” w sklepach, wsparcie sprzedaży i raportowanie wyników.

 

Dlaczego to ważne? Bo tylko wspólnie możemy osiągnąć wyznaczony cel zwiększenia obrotów na produktach marki „Społem” do udziału 5% w obrotach każdej spółdzielni.

 

Zarząd KPH Społem wystosował list do właścicieli i spółdzielni, podkreślając wagę wspólnego działania w tym wyjątkowym roku:

 

Z okazji 15-lecia KPH „Społem”, w duchu solidarności i współodpowiedzialności, zwracamy się do wszystkich spółdzielni z apelem o aktywne wykorzystanie zasobów KPH „Społem” - to od Państwa decyzji na poziomie sklepów zależy, czy wzmocnimy pozycję marki Społem i wspólnie osiągniemy zakładane cele.

KPH koordynuje sprzedaż i jest gotowa do przeprowadzenia w spółdzielniach szkoleń z zarządzania marką własną, z udziałem kierowników sklepów i działów handlowych. Spółdzielnie proszone są o zgłaszanie zapotrzebowania na szkolenie i swoje terminy, a zespół KPH przygotuje indywidualne szkolenie. lub udostępni gotowe pakiety szkoleniowe.

 

Historia wspólnego wysiłku

 

Podczas Zgromadzenia zatwierdzono podział zysku za 2024 rok: 295 tys. zł na wypłatę dywidendy, 90 tys. zł na kapitał rezerwowy. Zmieniono również skład Rady Nadzorczej - nowym Przewodniczącym został Prezes KZRSS „Społem” Ryszard Jaśkowski, założyciel spółki i doświadczony działacz spółdzielczy, znany z aktywności na rzecz integracji handlu spółdzielczego.

 

W sierpniu br. KPH „Społem” obchodzić będzie 15-lecie istnienia. To dobry moment, by przypomnieć sobie dlaczego została powołana spółka - by stworzyć ofertę i łączyć siły zakupowe, by koordynować produkcję i dystrybucję, by promować markę „Społem” i wspólnie budować jej wartość. Wskaźniki z 2024 roku pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze: 88 spółdzielni zwiększyło obrót o 2 mln zł, 114 spółdzielni miało spadek o 1,35 mln zł - ale można to i należy odwrócić przy zwiększonym lokalnym zaangażowaniu działów handlowych i sklepów danej spółdzielni.

Rok 2025 to nie tylko czas świętowania, ale i działania. Dzięki podpisanym umowom, rankingom efektywności i nowemu etapowi współpracy mamy szansę, by wspólnie budować ofertę z silną i rozpoznawalną marką „Społem”. Tylko razem, działając i realizując cele lokalnie i myśląc strategicznie, możemy naprawdę zrealizować hasło „Spółdzielnie budują lepszy świat” - zaczynając od produktów marki „Społem” we wszystkich sklepach spółdzielczych. Dajmy naszym klientom pełną ofertę produktów „Społem” - to jakość za rozsądną cenę, która powinna być dostępna na półkach sklepów. Razem możemy zbudować ofertę z marką, która nie tylko wyróżnia nas na rynku, ale buduje marżę i wzmacnia zaufanie do spółdzielczości.

 

Z serdecznymi pozdrowieniami dla wszystkich spółdzielców i pracowników „Społem”

 

Zespół KPH „Społem”

 

źródło artykułu : SPOŁEMOWIEC WARSZAWSKI nr 6 (700)