Marka to skojarzenia z jakością, tajemnicą receptury, świetnym poziomem obsługi czy najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami. To obraz danego produktu, jaki kreśli w swoim umyśle konsument. Jednym z czynników długowieczności marki jest umiejętność podnoszenia jakości życia konsumentów, a nie bycie symbolem stylu życia przechodzącego do historii. Dlatego marki muszą się rozwijać i kształtować nową rzeczywistość, jednocześnie przynosząc dla klienta atrakcyjne i praktyczne korzyści. Budowanie marki i jej wyróżników pozwala pozyskiwać, utrzymywać i lojalizować klientów. Można powiedzieć, że marka to symboliczny obraz wszystkiego, czym jest firma. Na rynku jest wiele produktów czy usług, w przypadku których marka nie wpływa na decyzje podejmowane przez konsumentów. Dlatego nie znalazły się one w naszym rankingu – należą do nich np. PGNiG, PGE czy Tauron. Świadomie zdecydowaliśmy się też na wyłączenie z naszego rankingu marek firm działających na rynkach B2B. Nie zobaczymy w nim zatem KGHM, Asseco czy Grupy Azoty. Marka na tych rynkach odgrywa pewną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Z reguły jest ona jednak dużo mniejsza od czysto handlowych warunków, długotrwałych kontraktów, czasami zaś wręcz osobistych relacji. Jest to obszar ciekawy, ale niezwykle trudny do rzetelnego zbadania.

Tymczasem właśnie oparcie się na wynikach obiektywnego badania było podstawą dla naszego rankingu. Skojarzenia z markami badaliśmy za pomocą badania konsumenckiego. Przeprowadziliśmy 1263 wywiady. Skojarzenia z każdą z marek badaliśmy w adekwatnych, z punktu widzenia klientów, kategoriach. Badaliśmy marki polskie, ale też ich istotnych zagranicznych konkurentów rynkowych. Zebraliśmy w ten sposób dane na temat 300 marek. Ponieważ badaliśmy polskich konsumentów, wartość badanych marek liczyliśmy wyłącznie na podstawie ich pozycji i sprzedaży osiąganej na polskim rynku.

Najlepsze polskie marki 2022 - TOP 30

Marka Społem na 29 miejscu

Miejsce w rankingu `22 Miejsce w rankingu `21 Miejsce w kategorii Marka Kategoria Wartość w mln zł
1 1 1 Biedronka Sprzedaż detaliczna żywności 5 000
2 2 1 Orlen Paliwa 2 552
3 4 1 PKO BP Banki 2 482
4 9 2 Santander Bank Polska Banki 2 139
5 5 3 mBank Banki 1 807
6 6 4 ING Bank Banki 1 775
7 7 - Allegro Sprzedaż detaliczna 1 770
8 3 5 Bank Millennium Banki 1 701
9 13 2 Lotos Paliwa 1 537
10 10 1 PZU Ubezpieczenia 1 467
11 14 1 Play Telekomunikacja 1 460
12 11 6 Bank Pekao Banki 1 426
13 8 7 Alior Bank Banki 1 398
14 12 2 Plus Telekomunikacja 1 359
15 16 2 Żabka Sprzedaż detaliczna żywności 1 146
16 15 3 Dino Sprzedaż detaliczna żywności 1 069
17 17 2 WARTA Ubezpieczenia 1 021
18 24 1 Żywiec Piwo 798
19 33 1 Reserved Odzież 699
20 22 2 Tyskie Piwo 697
21 18 3 Ergo Hestia Ubezpieczenia 682
22 19 4 Compensa Ubezpieczenia 617
23 31 1 CCC Obuwie 587
24 21 3 Nju.mobile Telekomunikacja 571
25 20 4 Cyfrowy Polsat Telekomunikacja 566
26 25 4 ABC Sprzedaż detaliczna żywności 558
27 27 1 Mlekovita Mleko i przetwory mleczne 527
28 29 1 Agata Meble Meble 512
29 26 5 Społem Sprzedaż detaliczna żywności 499
30 28 3 Żubr Piwo 484

Źródło: dane finansowe firm, badanie konsumenckie przeprowadzone przez Minds & Roses
źródło artykułu: www.forbes.pl