W pierwszym dniu Konferencji Zarząd KZRSS Społem omawiał przedsięwzięcia zrealizowane w 2021 roku oraz plany na rok 2022.

Prezes Ryszard Jaśkowski na wstępie omawiał obecną strukturę organizacji pod względem liczby spółdzielni zrzeszonych, ilości pracowników i sklepów w spółdzielniach. I tak, obecnie Związek zrzesza 225 spółdzielni; dwie nowe to PSS Olesno i PSS Mosina; cztery są w likwidacji – PSS Hajnówka, PSS Dęblin, PSS Ostrów Maz., PSS Nowe Miasto Lub.; trzy wykreślono – PSS Ząbkowice Śl., PSS Dębno, PSS Jastrzębie.

Spółdzielnie zrzeszone liczą 41 tys. członków, zatrudniają 25 tys. pracowników, prowadzą 2,1 tys. sklepów o pow. 404 tys. mkw., w tym 49 Spółdzielczych Domów Handlowych, 14 salonów odzieżowych Eleganza, 93 punkty gastronomiczne, 33 barów mlecznych, 154 piekarni i 30 ciastkarni, 6 hoteli i 4 ośrodki wypoczynkowe. Wartość sprzedaży rocznej spółdzielni to 7,2 mld zł. 

Prezes Jaśkowski omówił niedawne inwestycje m.in. w WSS Śródmieście, PSS Bochnia, PSS Poznań i PSS Śrem. Poinformował, że w programie lojalnościowym „Społem znaczy razem” bierze udział 75 spółdzielni, a 1041 sklepów korzysta z aplikacji mobilnych. W 2021 r. było milion uczestników i 33 mln transakcji. Następnie przekazał uczestnikom informacje na temat prac koordynujących projekty rządowe związane ściśle z branżą handlową m.in. prace nad uszczelnieniem przepisów ustawy o zakazie handlu w niedzielę i święta, projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach.

Lider Związku mówił też o udziale delegacji KZRSS Społem w posiedzeniu Zarządu Eurocoop w Sofii. Zaproszono ją do udziału w Zgromadzeniu Ogólnym Eurocoop w Sewilli w czerwcu br., gdzie nasz Związek Społem zostanie oficjalnie przyjęty jako 20 członek tej organizacji.

Prezes zachęcił spółdzielnie do wspierania pomocy dla uchodźców z wojny na Ukrainie, poprzez wpłaty na konto PCK. Omówił też przygotowania do Kongresu Spółdzielczości i społemowskiego zjazdu przedkongresowego w październiku br.  

Zastępca Prezesa Szymon Fabisiak w obszernej prezentacji przedstawił działania KZRSS „Społem” w zakresie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w Projekcie SPÓŁDZIELNIA (Projekt Rozwojowy, Projekt Korzyści i Projekt IT). Omówił też działania Zespołu Organizacji i Promocji.

Z uwagą wysłuchano informacji o Krajowej Platformie Handlowej Społem. Prezes KPH Iwona Sarga oraz pełnomocnik Zarządu KZRSS ds. strategii handlowej Michał Sadecki omówili m.in. osiągnięte wyniki KPH za rok ubiegły, założone plany na rok bieżący, jak i ważne zmiany w strukturze własnościowej spółki.

Obecnie KPH ma w sprzedaży 288 produktów marki Społem, w tym 45 nowych. Sprzedaje je 198 spółdzielni. W rankingu sprzedaży dla jednego sklepu za rok 2021 wygrały spółdzielnie: 1. PSS Bochnia, 2. PSS Wyszków, 3. TSS Tarnów, 4. LSS Lublin, 5. Hala Wola Warszawa.

W planach na rok 2022 są m.in. centralne promocje produktów Wedla, Prymatu /grillowanie w kwietniu-maju/, Gobarto /grill-majówka – kurczak, polędwica, szynka, pasztet/ oraz lodów marki Społem. Plakaty KPH będą reklamowały markę Społem oraz wyroby m.in. Herbapolu, Carlsberga, Mokate, Korala, Sokołowa, Coliana, Maspexu.

Jak zapowiedziano, KPH po przyjęciu nowych udziałowców, będzie zwiększał przychody z tytułu współpracy z producentami, zwiększał rozpoznawalność i wiarygodność marki własnej Społem, optymalizował dystrybucję i rozwijał program lojalnościowy. W przemyślanym planie działania uwzględnione zostaną starania o pozyskanie młodszych pokoleń klientów.  

Obie konferencje obejmowały też omówienie kwestii parametrów prawno-ekonomicznych w 2022 roku i przepisów Polskiego Ładu oraz prezentacje firm Społem Broker Ubezpieczeniowy, Iglootechnika, Dawtona i Insoft. 

 

DG

źródło: Społemowiec Warszawski